Postcodeloterij

 

 

 

              De Postcodeloterij en de jacht op de miljoenen

 

 

 

 

Een loterij organisatie die zo begaan is met onze samenleving door middel van het steunen van goede doelen. Is dat in deze wel terecht?
Naar aanleiding van een telefonisch contact met hun schreef ik dit bericht.
De aanleiding voor het telefonisch contact was een schrijven van hun over de koffer actie die in september van start gaat.
De actie houd in dat je per lot een (koffer) nummer krijgt toegewezen.
In de miljoenenjacht shows die in september van start gaan, kiest 1 van de winnende deelnemers (finalist) in de finale een zogenaamde gouden koffer.
Als dat winnende koffer nummer correspondeert met jouw koffer nummer krijg je dezelfde prijs uitgekeerd…..tenminste dat dacht ik. De schreeuwerige flyer wekte tenminste wel deze indruk op. Maar wat blijkt als je de voorwaarden even verder uitpluist, “het winnende koffer nummer van de finalist hoeft in dit geval niet uw winnende koffer nummer te zijn”. Hoezo in deze onduidelijk? Dus dan maar even bellen kan ik gelijk 1 van de 2 loten ( 27 euro p/m) opzeggen.
Nou moet ik er nog even bij vermelden dat ik zelf niet meespeelt in deze loterij. Mijn eega is de deelneemster in deze onder het mom van, “er zou zomaar een prijs in onze straat kunnen vallen”. Nou kan ik vertellen dat de kans groter is dat je met een vliegtuig naar beneden dondert, als dat je de jackpot in een loterij wint, dit geld zeker voor de postcodeloterij. Na al die jaren van meespelen, kan ik geen appeltaart of stroopwafel (gewonnen prijzen) meer zien.
Ook in het versturen van reclamemateriaal zijn ze zeer bedreven. Als ik alle post van hun in al die jaren had bewaard had ik nu een berg van ongeveer drie meter hoog. En het mooie van de extra “win acties” van hun is, dat je mag meedoen als je maar eerst een extra lot besteld. Daar heb ik al eens eerder een telefonisch onderhoud met hun over gehad. Op de vraag waarom een “vaste” deelnemer niet zonder een extra lot te nemen mag meedoen aan deze acties, kreeg ik een ontwijkend antwoord.
Als je wat doorzeurt vallen ze stil in dat callcenter van hun. Overduidelijk is dat ze de antwoorden van een “briefje” voorlezen, op een gegeven moment weten ze het ook niet meer.

Voor nu even terug naar mijn gesprek van vandaag.
Op de vraag waarom het winnende koffer nummer van de finalist in de show niet hetzelfde koffer nummer hoeft te zijn, kreeg ik als antwoord, “U mag zelf u koffer nummers uitkiezen/wijzigen “. Tja…ik wilde antwoorden met “staat er zo overduidelijk dombo op me voorhoofd?” Maar dat zou in deze niet werken, want het was geen videogesprek. Nogmaals uitgelegd wat ik in de voorwaarden gelezen had. Het kwartje viel en het antwoordt kwam.
Dat is juist,de trekking van deze nummers zal volgen in de dagen na de uitzending van de show,” me vermoeden werd in deze bevestigd.
Waarom doen jullie het dan voorkomen alsof de deelnemers aan deze schijnvertoning dan live meespelen?” vroeg ik haar, “het staat toch duidelijk in de voorwaarden?”, was haar respons. Tja.. hier had ik even geen zin meer in. Op mijn verzoek om 1 lot van mijn partner stop te zetten, werd ik doorverbonden naar de afdeling opzeggen. Zij zat er voor de “koffer vragen” en niet om een lot of meerdere loten op te zeggen. Ze vroeg nadrukkelijk nog of er geen sprake van overlijden was. Waarop ik antwoordde met “ hoezo wil je de persoon in kwestie nog persoonlijk spreken dan?” Nou dat hoeft niet hoor! antwoordde ze monter, het ging om het doorverbinden naar de juiste afdeling. In dit geval was hier geen sprake van, dus ik werd doorverbonden naar de afdeling opzeggen zonder dood te zijn. Zo snel dat ik contact had toen ik in keuzemenu de koffer actie had gekozen zo vlot werd er nu opgenomen, nou niet dus…. Het duurde zeker tien minuten voordat ik een respons kreeg. Me eerste (cynische) reactie was, na me voorgesteld te hebben, dat het wel heel druk was op de afdeling opzeggen, “dat was het zeker” kreeg ik als antwoord.  Na wat gegevens verstrekt te hebben, meld ik dat er van de twee deelnemende loten er 1 opgezegd dient te worden. De beer gaat los, met volle inzet probeert de dame in kwestie mijn ervan te overtuigen dat het slimmer is om zeker tot minimaal oktober nog mee te spelen met twee loten. In de trant van meer bingo kaarten ontvangen … het interesseer mijn totaal niets, ik ben er klaar mee.
Op mijn vraag, of ik chinees spreekt, antwoordt ze verbaasd met ” hoe bedoelt u ?”
Ik laat het voor wat is.
Voor vandaag heb ik mijn portie wel gehad met dit opdringerig misleidend gedrag van zulke organisaties.

Laat ik vooropstellen dat het steunen van goede doelen een heel mooi gebaar is.
Maar het doel wat de postcodeloterij toen voor ogen had, is niet het goede doel wat hun zo voorstaan. Het is bedacht als een slim (sluw) marketingplan. Met goede doelen als blikvanger pak je veel meer mensen in.
Het idee om lotnummers te verbinden aan postcodes is in deze zeker briljant te noemen.
Het werkt natuurlijk ook perfect, er zal maar een prijs in je straat vallen en je speelt zelf niet mee. Het principe is ook gebaseerd op één van de slechtste eigenschappen van de mens, de hebzucht. Dat geld eigenlijk voor alle kansspelen natuurlijk.
Dus de opzet om goede doelen te steunen is een prima uitgangspunt. Maar doe niet voorkomen dat het hier om te doen geweest is, het is een bijkomende zaak waar gewiekst gebruik van gemaakt wordt.
Het is gewoon een tactiek om makkelijk aan de beoogde vergunningen te komen. De kern is altijd geweest om geld te verdienen. De opbrengst aan goede doelen zou nog veel hoger kunnen zijn. Met meer kleinere prijzen in plaats van de miljoenen prijzen, lagere uitgaves wat betreft dure televisieprogramma’s, minder BN’ers die vaak een peperduur tarief hanteren en gewoon wat minder winst pakken aan het eind van de streep.
https://publicaties.postcodeloterij.nl/nationale-postcode-loterij-jaarverslag-2018/page/70-71
Dan kan je verkopen dat je een liefdadigheidsinstelling bent en geen commerciële onderneming zoals het nu is.
Ook het om de tuin (ver) leiden van mensen om meer winstkansen te generen door extra loten aan te smeren, is een vorm van agressieve verkooptechniek.
Laat duidelijk zijn dat ik geen enkele rancune of frustratie tegen hun heb omdat er nooit een “grote” prijs bij mijn thuis is gevallen, daar zit ik totaal niet mee.
Ik kaart dit alleen maar aan omdat hun zo voorstaan op hun geweldige bijdrage/ inzet voor de samenleving.
En dit maken ze mooier als het dat is, want de waarheid ligt altijd ergens in het midden.

 

 

John Cammaro

 

 

Copyright2019

   All Rights Reserved

 

Spread the love

2 reacties op Postcodeloterij

  1. Helemaal met je eens
    Ik heb hetzellfde vehad met de vriendeloterij. Kreeg het gewoon niet opgezegd, kwamen met allerlei argumenten. Ik heb toen maar verbaal uit mijn stekker gegaan.
    Waardoor ik er tenslotte vanaf was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *